Wyposażenie | Certyfikowany sprzęt dla motocyklisty - bezpieczeństwo przede wszystkim

Wyposażenie | Certyfikowany sprzęt dla motocyklisty - bezpieczeństwo przede wszystkim

Odzież motocyklowa Touratech spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa. Aby zapewnić klientom pełną transparentność w tym istotnym temacie, Touratech poddaje wszystkie swoje produkty najsurowszym certyfikatom opartym na aktualnych standardach bezpieczeństwa.

Jeśli chodzi o opisywanie tekstyliów lub materiałów ochronnych, stratedzy marketingowi rozwijają bardzo pomysłową prozę. Te kreacje słowne często zawierają słowa takie jak "Protect", "Arma" lub coś podobnego, często wzmocnione dodatkami takimi jak "Pro", "Super", "Ultra" lub urozmaicone poprzez użycie "Soft". Te kreacje można znaleźć na niezliczonych etykietach, które klient musi usunąć przed pierwszym użyciem nowo nabytej odzieży motocyklowej. Ale co te często techniczno-martyrologicznie brzmiące opisy tak naprawdę mówią o produkcie? Mówiąc wprost: Nic, jeśli chodzi o rzeczywisty efekt ochronny odzieży motocyklowej.

To, co naprawdę ma znaczenie dla świadomej decyzji o zakupie, to wiedza na temat norm bezpieczeństwa, które spełnia dany kask, kombinezon, rękawica lub but. Podobnie jak w przypadku standardów i norm, nie ma tu nic do interpretacji. Albo produkt spełnia wszystkie wymagania, albo nie. To jest właśnie powód, dla którego Touratech nie używa żadnych pustych obietnic, ale certyfikuje swoje produkty przez niezależne centra testowe zgodnie z odpowiednimi obowiązującymi normami.

STANDARDY I CERTYFIKATY

Zasadniczo norma określa precyzyjnie zdefiniowane wymagania dotyczące produktu. W wielu obszarach normy po prostu zapewniają jasność co do charakterystyki produktu. W innych obszarach - na przykład kasków motocyklowych - zgodność producenta z określonymi normami jest wymagana przez prawo, aby móc sprzedawać produkt. Normy są ustalane przez instytucje stworzone specjalnie w tym celu. W Niemczech odpowiedzialny jest za to Niemiecki Instytut Normalizacyjny (Deutsches Institut für Normung, DIN), podczas gdy organizacje normalizacyjne CEN/CENELEC ustalają normy obowiązujące w całej Europie, a na poziomie międzynarodowym normy są ustalane przez organizacje ISO/IEC.

Standardy są zawsze opracowywane zgodnie z wcześniej ustalonymi podstawowymi zasadami, procesami i regułami projektowania. I - jak mogłoby być inaczej? - istnieje również norma dotycząca prawidłowego tworzenia norm, w Niemczech DIN 820. W przeciwieństwie do niektórych innych krajów europejskich, motocykliści w Niemczech nie muszą nosić znormalizowanej motocyklowej odzieży ochronnej - z wyjątkiem kasków. Norma ECE 22.05, która określa minimalne standardy ochrony głowy, obowiązuje od lat 80-tych. Została ona zastąpiona nową normą ECE 22.06 w dniu 1 czerwca 2022 r.

NOWA NORMA DLA KASKÓW ECE 22.06

Wraz z wprowadzeniem normy ECE 22.06, procedura testowa dla kasków motocyklowych została znacznie zaostrzona. Test zderzeniowy jest teraz znacznie bardziej wymagający. Podczas gdy do tej pory pomiary były wykonywane w pięciu określonych punktach, teraz testy będą wykonywane w ośmiu punktach. Testy zderzeniowe są przeprowadzane przy trzech prędkościach. Całkowicie nowy jest test rotacyjny, który symuluje obrót głowy podczas uderzenia. Podczas testu wytrzymałościowego wizjera jest on poddawany testowi pocisku, w którym musi wytrzymać uderzenie stalowej kuli poruszającej się z prędkością 60 metrów na sekundę (216 km/h!). Ponadto nowa norma ECE 22.06 przewiduje testy paska podbródkowego, zapięcia kasku i testy odporności na starzenie. Nowy jest również przedział temperatur dla testów ekstremalnych. Testy te, które dostarczają informacji o wytrzymałości materiału w różnych temperaturach, zgodnie z normą ECE 22.06 muszą być przeprowadzane w zakresie od minus 10 do plus 50 stopni Celsjusza.

Jest rzeczą oczywistą, że nowy kask Touratech Aventuro PRO Carbon jest certyfikowany zgodnie z nowymi standardami. Skorupa kasku, laminowana z najnowocześniejszego włókna węglowego X-PRO Carbon, znacznie przekracza wymagania. Ponadto Aventuro PRO Carbon został przetestowany zgodnie z surową amerykańską normą DOT, którą również spełnia. Motocykliści mogą więc być pewni, że mają maksymalną możliwą ochronę.

Maksymalne bezpieczeństwo: Touratech Aventuro PRO Carbon jest certyfikowany zgodnie z aktualną europejską normą ECE 22.06, a także spełnia wymagania surowej amerykańskiej normy DOT.

STANDARD VERSUS CERTYFIKAT

Podczas gdy norma zasadniczo definiuje wymagania dla grupy produktów, certyfikacja potwierdza, że konkretny produkt faktycznie spełnia te wymagania. Najbardziej znanym certyfikatem jest oznakowanie ≫CE≪, które musi odnosić się do podstawowej normy. Nabywcy motocyklowego sprzętu ochronnego powinni zatem upewnić się, że ich produkt jest wyraźnie oznakowany w sposób informujący o certyfikacji. Dotyczy to zarówno ochraniaczy, jak i butów i rękawic.

Oznakowanie CE musi być trwale umieszczone na produkcie i zawierać następujące informacje: Nazwę lub znak towarowy producenta, nazwę produktu, numer i rok normy europejskiej (w tym przypadku EN 1621-2:2014), piktogram z odpowiednią informacją, oznaczenie CE, poziom ochrony (w tym przypadku poziom 2).

EN 17092:2020 - NORMA DOTYCZĄCA MOTOCYKLOWEGO SPRZĘTU OCHRONNEGO

Jak już wspomniano, motocykliści w Niemczech nie są zobowiązani do noszenia znormalizowanego wyposażenia. Niemniej jednak standardy są obowiązkowe dla producentów. Oznacza to, że każdy, kto wprowadza na rynek odzież motocyklową, musi zapewnić, że produkty oferują minimalny poziom ochrony. Od 2019 r. normy EN 17092-2 do EN 17092-6 określają pięć standardów ochrony. Litera C odnosi się do ochrony wyłącznie przed uderzeniami, podczas gdy B jest używana do ochrony wyłącznie przed ścieraniem. A jest zarezerwowane dla wyposażenia, które łączy obie funkcje. Poziom ochrony wzrasta od A do AAA.

Aby odzież mogła zostać certyfikowana jako motocyklowa odzież ochronna zgodnie z normą EN 17092:2020, musi przejść procedurę testową określoną w normie. Określa ona również odporność na ścieranie, rozdarcie i wytrzymałość szwów. Im lepszy wynik, tym wyższa klasa ochrony. W teście badane są nie tylko same materiały, ale także sposób ich połączenia.

KLASY OCHRONY PROTEKTORÓW

Aby zapewnić ochronę przed uderzeniami, a także ochronę przed ścieraniem, odzież motocyklowa musi być w pełni wyposażona w ochraniacze. Szczególnie narażone obszary to klatka piersiowa, plecy, ramiona, łokcie, biodra i kolana. Oddzielna norma definiuje wymagania dotyczące ochrony protektorów dla poszczególnych obszarów ciała. Tłumienie ochraniaczy jest testowane w precyzyjnie zdefiniowanych warunkach testowych. Każdy z ochraniaczy może otrzymać odpowiedni level, w zależności od poziomu ochrony, czyli tego, ile energii jest w stanie pochłonąć i jaka siła jest przekazywana na drugą stronę.
Na poziomie 1 przekazana siła nie może przekraczać 35 kN, a pojedyncze uderzenie nie może przekraczać 50 kN. Średnia przekazana siła ochraniaczy wyższego poziomu 2 musi być mniejsza niż 20 kN, a żadne pojedyncze uderzenie nie może przekroczyć 30 kN.

Kombinezon klasy premium, taki jak Touratech Compañero Ultimate, jest oczywiście wyposażony wyłącznie w ochraniacze o najwyższym stopniu bezpieczeństwa Level 2.

CERTYFIKACJA OD STÓP DO GŁÓW

Oczywiście buty Touratech są również certyfikowane zgodnie z obowiązującymi normami.

Jeśli chcesz cieszyć się maksymalną ochroną na motocyklu, powinieneś upewnić się, że wszystkie elementy Twojego ubioru są certyfikowane zgodnie z najnowszymi standardami. Jest to obowiązkowe w przypadku kasków, ale dotyczy również kurtek, spodni, rękawic i butów. Producenci są zobowiązani do trwałego umieszczania odpowiednich oznaczeń na swoich produktach.

Normy bezpieczeństwa dla odzieży motocyklowej
Normy bezpieczeństwa C B A AA AAA
Norma EN 17092-6 EN 17092-5 EN 17092-4 EN 17092-3 EN 17092-2
Opis Ochrona tylko przed uderzeniami Ochrona tylko przed ścieraniem

Ochrona przed uderzeniami I ścieraniem

Ochrona przed uderzeniami I ścieraniem

Ochrona przed uderzeniami I ścieraniem

Przykład Protektor klatki piersiowej Jeansy motocyklowe bez ochraniaczy Prosty kombinezon tekstylny Wysokiej jakości kombinezon tekstylny

Skórzany kombinezon,

Compañero Ultimate

TEST ODPORNOŚCI NA ŚCIERANIE ZGODNIE Z NORMĄ EN17092

W celu określenia klasy odporności sprzęt dla motocyklistów jest podzielony na trzy różne strefy ryzyka. Odnosi się to do ryzyka kontaktu odpowiedniego obszaru z nawierzchnią drogi w razie upadku. Strefa 1 jest najbardziej zagrożona, podczas gdy strefa 3 ma najniższe prawdopodobieństwo kontaktu z asfaltem.

Strefy ryzyka związane z wyposażeniem ochronnym motocyklistów
  • Strefa 1: Ramiona, łokcie, biodra, kolana
  • Strefa 1: Ramiona, łokcie, biodra, kolana
  • Strefa 3: Klatka piersiowa, brzuch, ramiona (wewnątrz), nogi (wewnątrz, z tyłu)

Strefy ryzyka są poddawane testowi ścieralności. W tym celu stosuje się metodę ≫Darmstadt≪, która symuluje poślizg badanego materiału na asfalcie w znormalizowanym urządzeniu. Aby osiągnąć standard ochrony AAA, dla strefy 1 symulowany jest upadek z prędkością 120 km/h. Dla standardu ochrony AA test przeprowadzany jest przy prędkości 70 km/h, a dla klasy A tylko przy prędkości 45 km/h. Aby przejść test dla danego standardu ochrony, penetracja materiału w badanym punkcie musi być mniejsza niż pięć milimetrów. Testowana jest również odporność materiału na rozdarcie i wytrzymałość szwów.

STANDARD BEZPIECZEŃSTWA AAA: COMPAÑERO ULTIMATE

Touratech Compañero Ultimate to jeden z niewielu kombinezonów tekstylnych na świecie, który posiada najwyższy możliwy certyfikat AAA jako motocyklowy sprzęt ochronny zgodnie z normą EN 17092-2: 2020. Ten standard ochrony jest oferowany tylko przez kombinezony skórzane. Aby osiągnąć ten wyjątkowo wysoki poziom, zespół projektowy Touratech i Stadler połączył najnowocześniejsze technologie. Zastosowano bardzo wytrzymały, a jednocześnie elastyczny trójwarstwowy laminat i ochraniacze o klasie ochrony 2. Problemem w osiągnięciu wysokiej odporności na ścieranie i rozdarcie są nie tyle prawdopodobne punkty upadku, gdzie można pracować z bardzo solidnym materiałem. Trudniejsze są duże obszary, które nie mogą być zbyt sztywne, aby zapewnić wysoki poziom komfortu. Właśnie dlatego Compañero Ultimate ma wielowarstwową konstrukcję. Pozwala to różnym warstwom / materiałom poruszać się względem siebie, dzięki czemu kurtka i spodnie pozostają tak elastyczne, jak zwykły trójwarstwowy laminat, a oddychalność nie jest ograniczona. Opatentowany system wentylacji SASS obejmuje bezpośrednie otwory, dzięki czemu nie ma słabych punktów w warstwie zewnętrznej. Touratech Compañero Ultimate posiada również najlepsze możliwe wyposażenie ochronne. Ochraniacze o najwyższej klasie ochrony Level 2 są stosowane we wszystkich obszarach narażonych na upadek, tj. klatka piersiowa, plecy, ramiona, łokcie, biodra i kolana. Liczne otwory wentylacyjne zwiększają również komfort jazdy, a tym samym sprawność fizyczną i psychiczną - ważny czynnik dla bezpieczeństwa czynnego. Ale nie ma jeszcze standardu w tym zakresie.



Copyright © 2021